Зарічненський навчало-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І ступеня - гімназія»
Розвиток творчих здібностей учнів
на уроках образотворчого
мистецтва
шляхом використання
З досвіду
роботи вчителя образотворчого мистецтва
Зарічненського
НВК
«ЗОШ І
ступеня - гімназія»
Дробко
Ірини Володимирівни
2014
Виховання учнів засобами образотворчого
мистецтва було, є і завжди буде актуальним. Воно є тим неподільним комплексом
позитивних емоцій, який безпосередньо впливає на всі аспекти виховного,
культурного, морального та естетичного становлення особистості учня, а також
напрямом роботи для всіх педагогічних працівників, бо за допомогою засобів
мистецтва формується культурний пласт нації.
Глибокі та давні традиції має система освіти в
організації навчально-виховного процесу, проте, поруч із традиційними формами
та методами навчання кожен вчитель використовує нові сучасні методики. Це –
вимога часу. Науково-технічний прогрес спонукає до пошуку нових педагогічних
технологій.
У сучасних умовах гуманізації й демократизації
навчального процесу як ніколи актуальні дидактичні заповіді В. Сухомлинського:
«Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає
в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху
в розумовій праці...». Вважаю, що моє завдання, як учителя – допомогти
учневі знайти себе в житті, пробудити чи розвинути в дитині те творче зерно,
яке є в кожному, тому що воно закладене природою.
Орієнтир на інноваційний педагогічний процес скеровує
педагога на оновлення, удосконалення змісту, засобів, форм та методів навчання.
Новітні комп’ютерні технології, що так стрімко увірвалися в наше життя, є
потужним інструментом отримання найрізноманітнішої інформації. В освітній
галузі вони стали ефективним засобом реалізації принципів науковості,
систематичності, послідовності, наочності та доступності. Дотримання цих
принципів під час пояснення нової теми та самостійного навчання підвищує
інтерес до навчання та його ефективність, сприяє оволодінню новими прийомами і
техніками зображення.
Учитель образотворчого мистецтва, особливо потребує
використання комп’ютерних технологій, оскільки саме вони дають можливість
забезпечити кращу візуалізацію і мотивацію навчання. Саме тому я працюю над на
вирішенням науково - методичної проблеми: «Розвиток творчих здібностей учнів на
уроках образотворчого мистецтва шляхом використання інформаційно-комунікаційних
технологій».
Вважаю, що сучасному вчителеві необхідно вибрати те
«зерно», що дасть змогу створити свою «міні-методику». У творчого вчителя і
учні прагнутимуть до творчості. Творчий підхід учителя до побудови та
проведення уроку, насиченість різноманітними прийомами, методами та формами
викладання зможуть забезпечити його ефективність. Один із способів розвитку
пізнавальної активності учнів – це використання інформаційно-комунікаційних
технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до
навчання.
Зрозуміло, що інформаційно-комунікаційні технології не
можуть замінити художню творчість учнів. Разом із тим даний шкільний предмет
несе в собі значний потенціал для використання ІКТ і є тим художньо-естетичним
середовищем, що розвиває творчі здібності, естетичний смак учнів, підвищує
інтерес до предмета, виховує почуття прекрасного. Крім того, застосування ІКТ у
навчально-виховному процесі дає можливість реалізувати ідеї індивідуалізації та
диференціації навчання.
Дослідження вчених і педагогів-практиків свідчать про те,
що використання сучасних ІКТ під час навчально-виховного процесу має такі
основні переваги: здійснюється диференціація навчального процесу; забезпечується
діалогова взаємодія учня з моделями відповідних явищ і процесів; здійснюється
ефективна діагностика інтелектуального та психічного рівня розвитку;
уможливлюється створення на цій основі відповідної моделі учня з управлінням
його навчальною діяльністю; розширюється контроль за навчальною діяльністю
учнів і забезпечується на цій основі зворотний зв’язок; вдається значно
підвищити рівень зацікавленості учнів у навчальній діяльності завдяки внесенню
елементів новизни; розвиваються творчі здібності; підвищується пізнавальна активність учнів.
Урок образотворчого
мистецтва – особливий, і вимоги до нього особливі – він має будуватися за
законами мистецтва. А мистецтво зумовлює передусім духовне спілкування. Урок
образотворчого мистецтва немислимий без створення атмосфери зацікавленості. Я
прагну досягти цього на своїх уроках за допомогою розповіді, діалогу з учнями, музики, візуальних образів, ігрових ситуацій і
головне, інтерактивних та
мультимедійних технологій. Інтерактивні технології дозволяють задіяти не
тільки інтелект, досвід, свідомість людини, а також її почуття, емоції, вольові
якості, сприяють підвищенню ефективності засвоєння.
Специфіка
предмета «Образотворче мистецтво» дозволяє вчителю широко використовувати
інтерактивні і мультимедійні технології та нестандартні форми організації
уроку, які дають змогу підвищити ефективність засвоєння знань, поліпшити
контроль над виконанням завдань, викликати у дітей інтерес до навчання.
Необхідність використання ПК виникає сама собою, адже
забезпечення візуалізації навчального процесу, найпростіше і найдоступніше за
допомогою використання ПК. Комп’ютерні технології роблять доступними картини
художників, світлини, зображення творів мистецтва, можливість розгляду їх з
усіх боків, використання тривимірного зображення на уроці.
Методикою проведення уроків образотворчого мистецтва
передбачено гармонійне поєднання у структурі уроку різноманітних видів
діяльності та видів мистецтв. Використання мультимедійних посібників дає змогу
відкрити нові технологічні можливості поліхудожнього навчання та виховання
школярів, мають вагомі переваги порівняно з традиційним навчанням, допомагають
поєднувати візуальні, музичні, театральні й інші види мистецтв, сприяють
розвитку образного і просторового мислення.
Використання мультимедійних технологій на уроках
здійснюється за різними напрямками відповідно до потреб конкретного уроку,
рівня володіння різними програмними продуктами та наявності сертифікованих
програм у системі середньої загальної освіти.
Напрям перший. Використання окремих мультимедійних
зображень (графічних, аудіо -, відео-, анімаційних файлів).
Напрям другий. Створення і використання власних уроків у
формі презентацій, веб - сторінки, конструктора уроків.
Напрям третій. Використання готових мультимедійних
програм, педагогічних програмних засобів.
Основним завдання курсу є: формування уявлень про
сутність, види та жанри образотворчого мистецтва, особливості художньо-образної
мови, засвоєння основних художніх технік та засобів вираження, ритму,
композиції, колориту; розвиток асоціативно-образного та просторового мислення,
уяви, фантазії, пам’яті, художнього смаку і творчих здібностей; опанування
вміннями та навичками в образотворенні; формування художньо-практичної
компетентності; готовності використовувати отриманий досвід у самостійній
творчій роботі; виховання духовних та моральних ціннісних орієнтирів у сфері
мистецтва; розуміння учнями зв’язків візуального мистецтва з іншими видами
мистецтва, з природним і культурним середовищем
На вирішення цих завдань і спрямовані ППЗ з
образотворчого мистецтва. Кожен із таких уроків є сукупністю малюнків, світлин,
анімацій, відео фрагментів, текстових пояснень, звукового супроводу, зразкового
виконання творчих робіт, правил з техніки безпеки, правил роботи з
різноманітними матеріалами, підсумкових запитань тощо, які може використати
вчитель при проведенні занять з застосуванням ППЗ.
Урок складається з певної кількості кроків – структурних
елементів, що містять сукупність зображень, відео фрагментів, тексту,
об’єднаних за певною ознакою (наприклад пояснення нового матеріалу, аналіз
репродукцій картин відомих художників, порівняльно-асоціативний зоровий ряд,
музичний супровід, що спонукає до творчої активності, відео збереження
послідовності виконання практичної роботи, запитання та підсумки тощо).
Свої уроки в 5-х
та 6-х класах я проводжу з використанням ППЗ «Образотворче мистецтво, 5 клас»,
«Образотворче мистецтво, 6 клас».
Навчальний засіб тематично повністю відповідає шкільному курсу предмета,
значно збагачуючи його виклад засобами мультимедіа. За допомогою комп’ютерної
графіки та анімації можна наочно побачити те, що дуже складно, чи взагалі
неможливо описати словами – як відбуваються приховані від очей явища та процеси.
Окрім того, практичній діяльності використовую ІКТ із
мультимедійною та комп'ютерною підтримкою з виходом у всесвітню мережу
Інтернет. Інтернет - простір
допомагає влаштовувати віртуальні
екскурсії в музеї та галереї, переглянути картини видатних митців України та
світу.
Комп’ютер використовую на різних етапах уроку. Відповідно
застосовую такі методи інформаційно-комунікаційних технологій: «навчальне відео», відеоряд,
який може бути представлений репродукціями або відеоматеріалами,
текстом, зображеннями, схемами, картами, «метод художніх проектів». Підбір
матеріалу, підготовка творчого проекту, його захист на всіх цих етапах
розкривається творчий потенціал школяра.
Комп'ютерні уроки передбачають урахування об'єктивних
можливостей, вікових особливостей розвитку і практичного художнього досвіду
учнів, тісні внутрішні зв'язки з іншими предметами. Для загального розвитку
учнів, їх свідомості цілісної картини про світ дуже корисними є інтегровані
уроки образотворчого мистецтва та музики, образотворчого мистецтва та
літератури, природознавства, історії, інформатики тощо. Усе це розширює в учнів
світогляд, спонукає до самоосвіти, підвищує інтерес до навчання в цілому.
Цікавим для учнів при створенні навчальної імітаційної роботи за мотивами
українських вишиванок «Чарівний рушничок» є такий вид роботи як створення
орнаментів за допомогою комп'ютера. Наголошую учням про можливість використання
орнаментів у побуті (при моделюванні одягу, столярній справі, малярстві і
т.п.), тим самим проводячи зв'язок з українознавством, літературою, історією.
Під час проведення уроків широко використовую програмні
засоби навчання та мультимедіа: презентації (програма Microsoft Power Point),
відеоролики (програма Windows Movie Maker), комп’ютерні програми (MS Office
Word, MS Paint) тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в
реальному світі побачити неможливо або складно. Часто діти бояться висловлювати
свою думку, бояться помилитися. Комп’ютер створює на уроці сприятливий
мікроклімат, знімає напругу. Він дає змогу перетворити окремі етапи уроку на
гру.
Комп'ютерна презентація, як яскрава обгортка, викликає у
дітей бажання скуштувати цукерку під назвою «урок». Мотивація учбової
діяльності зростає в декілька разів. Презентація звільняє учителя від
традиційного «двоколірного» використання дошки. Систематичне використання на
уроці комп’ютера, зокрема мультимедійних презентацій сприяє: підвищенню
якісного рівня використання наочності на уроці; зростанню продуктивності уроку;
реалізації міжпредметних зв’язків; підвищенню рівня знань учнів; зміні
ставлення школярів до комп’ютера (адже вони починають сприймати його не як
сучасну іграшку, а як універсальний інструмент для ефективної роботи в
будь-якій галузі людської діяльності).
Використання презентацій є доцільним на будь-якому етапі
вивчення теми і на будь-якому етапі уроку: під час пояснення нового матеріалу,
закріплення, повторення, контролю. Етапи уроку, основні тези і весь необхідний
ілюстративний матеріал, чітко і наочно виконані на слайдах, сприяють концентрації
уваги учнів і активізації їх діяльності.
На мою думку, використання мультимедійної дошки дає змогу
ефективніше керувати навчальним процесом, адже коли вчитель відвертається до
дошки, він мимоволі втрачає контакт із класом. В режимі мультимедійного супроводу
вчитель може постійно бачити реакцію учнів, вчасно реагувати на ситуацію, що
поступово змінюється. На даний час мною створена низка комп'ютерних презентацій
до різних тем програмового матеріалу: «Декоративно-прикладне
мистецтво»,«Світлотінь»,«Архітектура», «Графіка», «Живопис».
Цікавими за формою і методом для використання на уроці є
комп'ютерні програми, які дозволяють створити пензлем (мишкою) малюнки.
Комп'ютер є універсальним пристроєм для створення творчої атмосфери шляхом
використання музичного супроводу. Незамінним буде комп'ютер і для застосування
комп'ютерних тестів, які допомагають вдосконалити процес перевірки теоретичних
знань (http://metodportal.net, http://konserg.ucoz.ua, http://poznayko.at.ua).
Комп'ютерні уроки
передбачають урахування об'єктивних можливостей, вікових особливостей розвитку
і практичного художнього досвіду учнів, тісні внутрішні зв'язки з іншими
предметами.
Цікавим для учнів при створенні навчальної імітаційної
роботи за мотивами українських вишиванок «Чарівний рушничок» є такий вид роботи
як створення орнаментів за допомогою комп'ютера. Наголошую учням про можливість
використання орнаментів у побуті (при моделюванні одягу, столярній справі,
малярстві і т.п.), тим самим роблю зв'язок з українознавством та трудовим
навчанням.
Сприяють розширенню знань учнів з історії уроки (7 клас)
з теми: «Первісне мистецтво. Рослинні та тваринні мотиви в ужитковому мистецтві
народів різних континентів». Такі уроки проводжу в комп'ютерному кабінеті. При
цьому використовую комп'ютерне програмове забезпечення для вивчення міфів і
легенд народів світу.
Тема «Світло, світлотінь. Кольори і їх властивості. Тон і
тональність» ( 6 клас) дає можливість використати на практиці розділ з фізики
«Фізичні властивості світла». На комп'ютері демонструю дослід, який розкриває
можливості кольору (біле світло, проходячи крізь скляну призму, розкладається
на спектр - 7 кольорів веселки). Тож комп'ютер хоча і є об'єктом технічного
середовища, дуже вдало входить у синтез з традиційним, природним середовищем
уроку.
Працюючи з комп'ютером, учні водночас дістають у своє
розпорядження закладений у комп'ютерну програму великий асортимент матеріалів
та інструментів, тобто те, на чому і чим малювати. За власним вибором дитина «малює»
на білому чи кольоровому папері, на тканині, олівцями, фломастерами, пензлями,
кольоровою крейдою. В її розпорядженні «меню» кольорів, з яких можна утворити
безліч кольорів та відтінків. Малий художник може зробити аплікацію, витинанку
набагато швидше, акуратніше і з меншою затратою сил. Великі можливості, які
надає комп'ютер, сприяють збагаченню задумів, сюжетів, допомагають дітям
порівняти різні прийоми та матеріали, свідомо обрати один з них.
Під час вивчення теми «Типи шрифтів» (7 клас) у нагоді стає
використання програми «MS WORD», де учні мають можливість не тільки
познайомитись із різними типами шрифтів, а й спробувати їх на практиці.
Комп'ютер скорочує час реалізації задуму дитини. Скажімо,
для роботи потрібне кольорове тло. «Розумна машина» виконає за учня технічну
роботу, «видасть» потрібне тло. Отже з'явиться можливість, не відвертаючи уваги
на другорядне, одразу приступити до втілення своєї ідеї. У п'ятикласників ще не
зовсім тверда рука, тому малюнок у них виходить нечіткий. Комп'ютер допомагає
усунути ці недоліки. Власний задум, втілений на екрані на більш високому
якісному рівні, дає дитині задоволення, впевненість у своїх силах, взірець,
який він прагне досягти, коли користується традиційними засобами малювання.
На мою думку, застосування комп'ютера на уроках
образотворчого мистецтва значно підвищує ефективність засвоєння знань на основі
інтенсифікації навчання; дає додаткові можливості для реалізації
індивідуального підходу; не лише доповнює традиційні методи та прийоми навчання
основам образотворчого мистецтва, але й значно розширює можливості формування
та розвитку художньо-творчих здібностей учнів.
Вчитель-художник має
на уроках образотворчого мистецтва завжди прагнути створити творчу позитивно
активну емоційну атмосферу, як справжній чарівник-казкар, повинен обгорнути
дітей своєю природною щирістю, доброзичливістю, особливим артистизмом,
витонченим розумінням прекрасного і глибокою повагою до вихованців та
результатів їхньої творчості. Атмосферу захопленості уроком, предметом та мистецтвом
у цілому намагаюся створювати шляхом використанням різноманітних типів
нестандартних уроків (з використанням комп'ютерів) : урок-сюрприз, урок-свято,
урок-конкурс, урок-мандрівка в світ художника, урок-ярмарок, урок-виставка,
урок-екскурсія до картинної галереї, урок-розгадка таємниці знайомих картин,
бінарний урок, урок-відкриття та інші.
Вважаю, що на уроках образотворчого мистецтва треба здійснювати загальний естетичний художній розвиток учнів, основу художньої культури народів, а у позакласній роботі спрямувати цей розвиток на профорієнтацію. Так закладається основа формування професійних інтересів, діти стають майстрами.
Вважаю, що на уроках образотворчого мистецтва треба здійснювати загальний естетичний художній розвиток учнів, основу художньої культури народів, а у позакласній роботі спрямувати цей розвиток на профорієнтацію. Так закладається основа формування професійних інтересів, діти стають майстрами.
Позакласна робота є дуже важливим елементом у розвитку
творчих здібностей та художнього смаку дітей. Тому на заняттях гуртка «Чарівний
пензлик» діти мають можливість удосконалити навички, продемонструвати свої
роботи на виставці. Учні з нетерпінням чекають їх проведення. Перемоги та
успішність одних учнів стають чудовим прикладом для інших. Приємним фактом є
те, що мої учні є неодноразовими призерами та переможцями районних та обласних
конкурсів дитячого малюнка, а саме – «Космічні
фантазії», «Податки очима дітей», «Міцна казна-міцна держава», «Ліс очима
дітей», «Безпека та мир в Україні», «Як я захищатиму Батьківщину», «Об’єднаймося брати мої» та інші.
Всі учні, яких я навчаю, мають достатній і високий рівень
знань та навичок.
За
останні роки спостерігається динаміка росту якості знань і навчальних досягнень
учнів гімназії з образотворчого мистецтва. Про результативність такої роботи
свідчить і стрімкий розвиток уваги, мислення, пам’яті, уяви та фантазії. Таким
чином, уведення в навчальний процес інформаційно-комунікаційних технологій
підвищує якість навчального процесу, допомагає
формувати в учнів художньо-практичні та інформаційні компетенції, що досягаються
в результаті активної, мотивованої, напруженої роботи з навчальними
матеріалами, комп'ютерними моделями, інформаційними джерелами, в тісній
співпраці з учителем.
Щоб виховати творчу особистість, самому вчителю треба
бути творчою людиною, професіоналом у своїй справі. Творчо працювати – означає
постійно шукати нові шляхи активізації діяльності учнів на всіх етапах
навчальної роботи, шукати нові, оригінальні форми пояснення матеріалу,
вдосконалюватися самому, переймати досвід кращих учителів.
Вчитель не може бути цікавим для дітей, якщо
сам не буде вдосконалюватись. Тому я намагаюся працювати над підвищенням свого
загального професійного рівня. Самостійно опрацьовую новинки педагогічної
літератури, цікавлюся пресою. Неодноразово проводила відкриті уроки, заняття
для педагогічних працівників інших закладів. Постійно беру активну участь у
роботі методичного об'єднання, відвідую
семінари, уроки, заняття своїх колег, намагаючись взяти щось цікаве з
їхнього досвіду.
Протягом п’яти років брала участь у
роботі районного методичного об’єднання,
була керівником семінару-практикуму вчителів образотворчого мистецтва. Підготувала виступи з питань: «Естетичне
виховання школярів засобами образотворчого мистецтва» (2011р.), «Залучення
учнів до творчої співпраці на уроках образотворчого мистецтва» (2012 р.), «Втілюємо нову програму з образотворчого мистецтва»(2013 р.).
Провела семінар-практикум з використання ІКТ у навчально-виховному
процесі на тему: «Використання
інформаційно-комунікаційних технологій на уроках образотворчого мистецтва» ( 2013р.).
Брала
участь у засіданнях педагогічної ради НВК, тема виступу: «Розвиток творчих
здібностей учнів засобами образотворчого мистецтва шляхом сучасних
методів навчання» (2011 р.).
Брала участь у ярмарку педагогічних ідей у
2010 р. і зайняла І місце на районному етапі і ІІІ місце на обласному етапі.
Зайняла І місце на районному етапі і стала лауреатом ІІ етапу - «Учитель року –
2012». Учасник
конкурсу «Кращий авторський урок» – 2012 р. Учасник
Всеукраїнського конкурсу
«Творчий учитель – обдарований учень» в номінації «Авторський розвивальний урок
та системи уроків, проект учителя - предметника» - 2013 р.
На основі власного досвіду створила авторську
програму гуртка декоративно-ужиткового мистецтва.
Місія вчителя – виховати високорозвинену
творчу особистість, яка поєднувала б у собі найкращі моральні якості:
національну гідність, моральну красу, добро, справедливість. Але, щоб захопити
когось, треба спочатку захопитись самому.
Знаходячись в постійному творчому пошуку,
намагаюсь власним прикладом спонукати учнів до творчої діяльності і розвитку
здібностей, постійно працюю над підвищенням свого загального, науково -
методичного та професійного рівня.
Вчитель образотворчого мистецтва - не просто
джерело цікавої інформації, це науково підготовлений організатор активної праці
учнів що до самовиховання, самонавчання, саморозвитку. Розвиток творчих
здібностей складається із взаємопов’язаних компонентів, які в єдності дають
результат.
Це процес двобічний, що ґрунтується на
співтворчості вчителя та учня. Тому вчитель повинен бути цікавим для учнів,
тоді навчання стане бажаним, як стверджує науковець О.І.Савченко «особистість
виховує особистість».
Список використаних джерел:
1. Використання
мультимедійних технологій у процесі навчання // Завуч. – 2007. – № 3 – с. 10-11.
2. Дементієвська
Н.П., Морзе Н.В. Як можна комп’ютерні технології використати для розвитку учнів
та вчителів // Актуальні проблеми психології: Психологічна теорія і технологія
навчання / За ред. С.Д.Максименка, М.Л.Смульсон. – К.: Міленіум, 2005. -Т. 8,
вип. 1. – 238 с.
3. Жук Ю. О.
Планування навчальної діяльності з урахуванням використання засобів
інформаційно-комунікаційних технологій / Ю. О. Жук, О. М. Соколюк //
Інформаційні технології і засоби навчання : зб. наук. праць. – К. : Атіка, 2005.
– С. 96-99.
4. Підгорна В. В. Методика та педагогічні умови
впровадження мультимедійних технологій Видавництво А.С.К., 2003. - 192с. : іл.
/ http://intkonf.org
5. Пометун, О.
І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посібн. / О.
І. Пометун, Л. В. Пироженко. – К. : А.С.К., 2004. – 192 с.
6. Салівон, Т. Л.
Підготовка педагогів до розробки навчальних занять з мультимедійним супроводом
у класі інформаційно-комунікаційних технологій / Т. Л. Салівон. – Біла Церква,
2005. – С. 64-69. / http: // www.nouv.gou.ua
7. Селевко Г.К.
Проектуємо комп'ютерний урок // Відкритий урок. - 2006. - № 3-4. - с. 12
8. Ястребов Л.Й.,
Создание мультимедийных презентаций в программе Microsoft Power Point, Вопросы
Интернет-образования, №41,
http://vio.fio.ru/vio_41/cd_site/Articles/glava-00/02.htm
Немає коментарів:
Дописати коментар